بحيرة يانكي
تكملة القصه .وصلت الفندق و كعادة كل يوم نروح لغرفة المنظمين علشان نسلم الصور . دخلت الغرفه كان موجود صديقى الاندونيسي شيخي جوه . و يانج الايديتور اللي بيستلم الصور . بمجرد وصولي سألني يانج بلهفه شديده و متابعه من صديقي الاندونيسي .. صورت النجوم ؟؟ قولتله محدش طلب مني اني اصور النجوم النهارده لكن انا صورتها فعلا .. قاللي طيب عايز اشوفها قولتله افتح الملف الفلاني . فتح الملف اللي خارج المن الكاميرا و شاف الصور و فضل يسألني طيب عملت ايه و الاعدادات ايه و الطريقه ايه .و شيخي برده سأل اسأله كتير برده عن نفس الموضوع … طبعا ان استنتجت اني قبل ما أوصل الفندق كان فيه كام اني مش هاقدر اصور النجوم و ان اللي باعمله و هما شافوه قبل كده ربما كان مزيف ده استنتاجي من كتر الاسئله ..
يانج بعد اللي شافه قاللي انت فعلا موهوب و بارع محدش صور النجوم قبل كده في بكين .. قولتله شكرا كنت فخور بإنجازي .. في اللحظه دي عرفت ان ربنا كان واقف جنبي و بيساعدني انه بعتلي صديقي محمد خان الباكستاني اللي انقذني بالعدسه اللي سلفها لي و اللي بيها صورت الصوره ..

صديقي شيخي قاللي في سياق الحديث و انت ليه تتعب نفسك و تقعد ساعه تصور النجوم فيه برنامج بيعمل كده من صوره واحده يكون فيها نجمه واحده و البرنامج يعمل دواير النجوم بكل سهوله . لو حملته و جربته مش هاتتعب نفسك تاني . قولتله ده يبقى مزيف انا باستمتع و انا باصور النجوم .
بالمناسبه شيخي صوره رائعه جدا جدا و أفكاره حلوه اوي

****باشكر ربنا و باشكر صديقي محمد خان بجد نعم الأخ و الصديق** Jahangir Khan


مع ‏‏‏‎Parulian Parulian‎‏، ‏‏‎Andiyan Lutfi II‎‏، ‏‎Yudy Sauw‎‏‏‏ و‏‎Kenny Ho‎‏‏.


هاحكلكم حكايه ظريفه .وصلت مطار بكين يوم 15 / 5 المسافه من المطار للفندق اخدت تقريبا ساع نص الطريق كان زحمه جدا ..و طبعا رحلة طيران طويله 9 ساعات بلا توقف مرهقه جدا ..المهم استلمت غرفتي في الفندق ( هوليداي ان ) و ريحت شويه و كلمت الاهل عن طريق سكاي بي لان هناك مافيش فيس بوك .. و كالعاده مافيش جوجل و لا يوتيوب .. على الساعه 11 بالليل اخد الكاميرا و الحامل و نزلت اتفقد المكان حوالين الفندق .. كل سنه باعمل كده .. المهم لقيت مكان طريف زي نهر صغير و شجر و ورد دي بتبقى أماكن كمتنفس للناس تيجي تمارس فيها هواياتها و رياضاتها المفضله . صورت كام صوره كده ك تجربه و بعدين اختارت مكان كويس و مناسب تصوير مبنى للاتصالات و اصوره مع النجوم الجو اليوم ده كان مناسب جدا مافيش قمر و الجو صافي جدا و مافيش رطوبه و دي من الأيام النادره جدا اللي يكون الجو بالمواصفات دي يعني خلال اكثر من 30 يوم عشتهم في بكين على مدى 3 سنين يدوب هما كام يوم اللي ب المواصفات دي .

المهم صورت المبني مع النجوم .. و في اليوم التالي كان لقائي مع مسئولي التصوير في الافينت كلهم اتغيروا عن اللي كانوا موجودين السنين اللي فاتت عرضت عليهم الصوره .. المسئول فوجئ بالصوره و قاللي نجوم في بكين ازاي .. محدش صور النجوم في بكين قبل كده . و الصوره كانت صدمه ليهم و في الوقت ده وصلت مسئوله تنظيم الايفنت عرضت عليها مشوع تصوير الأمان السياحيه الشهيره في بكين زي معبد السماء مع النجوم بحيث يكون شيئ جديد و مختلف . .. هي رحبت جدا بس قالت هايبقى صعب لأننا هانضطر نفتح الأماكن دي في غير اوقاتها الرسميه و ده صغر لكن هاسأل و اقولك ..

شويه و اكملكم باقي الحكايه

دي الصوره اللي صورتها و فوجؤا بيها
الصوره اتصورت على مدي تقريبا 40 دقيقه او يزيد

إختيار المصور البورسعيدى ” علاء الديب ” ضمن فريق إعداد ملف بكين لاستقبال دورة الألعاب الشتويه 2022
إضغط هنا
إختيار المصور البورسعيدى ” علاء الديب ” ضمن فريق إعداد ملف بكين لاستقبال دورة الألعاب الشتويه  2022

إختيار المصور البورسعيدى ” علاء الديب ” ضمن فريق إعداد ملف بكين لاستقبال دورة الألعاب الشتويه 2022

متابعة : محمود هدية

فى بادرة لا تعد هيا الأولى من نوعها تم إختيار المصور العالمى ابن مدينة بورسعيد علاء الديب للعام الثالث على التوالي لتصوير مدينه بكين مع مجموعه من افضل مصوري العالم والغرض هذا العام هو هو اعداد ملف بكين لاستقبال دورة الألعاب الشتويه في 2022 مع مجموعة من أفضل المصورين فى العالم ذوي الاسم و الشهره الواسعه من بلدان العالم المختلفه كندا و اندونيسيا و تايلاند و إنجلترا و إيطاليا و روسيا و تركيا و فرنسا و اليونان و امريكا و الارجنتين و كولومبيا .

وقال علاء الديب انه سعيد جدا لأختيار 80 صورة خاصة به ضمن الملف الذي يدعم بكين لاستقبال دورة الألعاب الشتويه .

كما قال ايضا ان هذا العام كان متخلف عن العام الماضى حيث انه في كل موقع من مواقع التصوير يتم اختيار عدد 3 او 4 مصورين لتصوير المكان هدف التصوير و لكل مصور خطه مختلفه مما جعلة عن قرب على عدد كبير من المصورين مثل shikhei ا ندونيسيا و فليب بورجوا من فرنسا . و أيضا اليوناني الرائع George Doupas و المميز صديقي من تايلاند ورانان و مونتريال فرنسوا نادوا .

جدير بالذكر ان اجمالى عدد المصورين هذا العام 20 مصور على مدار 7 أيام للتصوير الفعلى بالاضافة الى 4 أيام للسفر والراحة .

11281813_832541730170739_1753519858_n

من فريد ظفور

مصور محترف حائز على العديد من الجوائز العالمية و المحلية في مجال التصوير الفوتوغرافي.